Dag 17/woensdag 27-4-2016

27 april 2016 - Labouheyre, Frankrijk

Nachtrust in Hotel St. Elio in Arès:
Goed maar tweepersoonsbed te smal.
Ontbijt:
Weer rantsoen; met mijn aardigste
gezicht op de vroege morgens een tweede rantsoen losgekregen.
Weer:
Zon; 13 graden; 's middags 22 graden.
Boodschappen:
Meteen de broodnodige zaken aangeschaft; ook twee droge worsten; groter formaat; dezelfde smaak als van de kleinere variant van 300 km terug.

Om 08.45 uur een paar flinke trappen op de pedalen en we hadden de gang er weer in. En weer leek het tracé erg op de Veluwe. Was het gisteren alsof we door het Beekhuizerzand fietsten, vandaag leek het wel bijzonder veel op de fietsroute Heerde-Apeldoorn. De Piste Cyclable voerde nl. over een voormalige spoorlijn, maar dan over een afstand van ca. 55 km van Arès naar Belin-Béliet. Mooie oude stationsgebouwen langs het fietspad met namen als Andernos, Taussot en Audenge herinneren aan de tijd dat de trein hier voortdenderde.
Het was trouwens een bijzonder goed aangelegd fietspad. Heel anders dan het oude betonpad van 60 cm breed, gisteren, door het "Beekhuizerzand". Dat pad had stukken die deden denken aan de Oud Romeinse paden van voor onze jaartelling.
In de cafés in die streek schijnt een mooi verhaal rond te gaan. Een wegwerker van een paar dorpen verderop moet op een dag tijdens het spaarzame onderhoud aan dat pad een Romeinse munt gevonden hebben. Op deze munt was een jaartal ingeslagen. Dit jaartal - en nu volg ik de letterlijke tekst die is opgetekend uit de mond van een stamgast - luidde: "48 vóór Chr."
Als dit klopt, is dat een goede onderbouwing van mijn vermoeden over de ouderdom van dit pad.

Afijn: we fietsten heel gemakkelijk, nauwelijks tegenwind. Over wind gesproken: op een grote stuk bouwland zagen we een windhoosje van ca. 20 m hoog dat zich langzaam van ons af bewoog. Bijzonder gezicht!

Terzijde nog iets over een huishoudelijke kwestie: tijdens onze lunch langs dat mooie spoorlijnfietspad bleek dat de droge worst met mijn scherpe kartelmes prima overlangs te klieven was in drie lange plakken. Mooi meegenomen!

Zo kwamen we vrij simpel na 100 km om 16.00 uur via Biganon, Moustey en Pissos aan in het plaatsje Labouheyre. Dit stadje ligt aan de oude Romeinse weg naar Dax en is al heel lang een halteplaats voor Santiagogangers.

Vandaag kwamen voor het eerst na de twee Nederlandse Santiagogangers in België, weer andere pelgrims tegen. Een dame alleen en twee jongens, alle drie uit het noordwesten van Frankrijk en alle drie sinds 11 april onderweg!
Zeer bijzonder dat we tot nu toe zó weinig Santiagogangers ontmoeten.

Vanmiddag na aankomst in Hotel Brémontier hebben we meteen de ketting en de tandwielen schoongemaakt. Het begon allemaal wat te knarsen tijdens beklimmingen.
En dat moeten we zeker in de Pyreneeën niet hebben.
We zitten nu dik 160 km voor dat gebergte dat ons nu dagelijks begint bezig te houden .....

1. Cilia:
    27 april 2016
    En dit was weer een mooi verhaal voor het slapen gaan! Dankjewel.
    En morgen gezond weer op!!
    Lieve groet,
    Cilia
  2. Hans Borgers:
    Dag Gert,

Dat was dus vandaag niet de eergisteren door mij aanbevolen tros bananen in de mooie winkelstraat in Bordeaux. Wel even een spoorstraatje om. Een 60 km lange binnenbocht zal ik maar zeggen. Maar dan wel vandaag twee droge worsten! En ook nog overlangs gesneden. Zijn dat, denk je, ook snelle koolhydraten. Ik weet het even niet, en ik bemoei me er ook maar even niet meer mee!
    Morgen weer fietsen? Geef morgen weer eens even de ODO op. (Voor niet fietsende outsiders de D staat voor Distance. Dat is zowel Frans als Engels.)

A Dieu
    Hans
  3. Henk en Lammie Okken:
    27 april 2016
    Hebben dezelfde route gevolgd langs de kust. Wij vonden dit ook eentonig en slechte fietspaden. Wel veel herrie van cicaden. Hebben jullie al veel stempels? Op naar de Pyreneen. Bon Camino.
  4. Hans Borgers:
    pyreneeén = (fout) ó= o +' toets,
    é = e + ' toets.
    Vraag : zit er op deze reislogger ook ergens een spellingscontrole ? Wie help!
    En nu nog even de puntjes op de i zetten, ik bedoel twee puntjes op de e !
    Eureka !!!! Handleiding WORD !
    Alt+130 is é , Alt+148+ is ö , Alt+137 is ë en Alt +162 is een ó.
    Alt 162 is ó. Voor de Denen onder ons Alt 145 is æ, en Alt 134 is een å .

Adieux , ik ga nu voor de tweede keer vandaag (probereb) te slapen!
    Lekker in een ruim bed! Met een ruim ontbijt! Eitje er bij!

n.b. Hans = Alt +12,5% is één glas wijn met 12,5% alcohol. Rode wijn!
  5. Hans Borgers:
    28 april 2016
    probereb ?? zie vorige mail = proberen !
    Ik barst nu van de slaap!
    02.56 uur.
  6. Henny:
    28 april 2016
    Ook ik geniet van jullie verhalen.
    Nu nog de Pyreneeën deze week?
    Heel veelsucces.

groet Henny.
  7. Dilly:
    28 april 2016
    Je verloochent toch niet je Veluwse afkomst, Gert! Veel te veel ophef over beschimmelde overlangs gesneden Franse harde worsten die ook nog lekker zijn. Jan van Rhee moest eens weten.
    Maar ik ben wel blij dat je een goede variant hebt ontdekt. Je moet wel op de benen (pedalen) blijven natuurlijk en als deze worst je daarbij kan helpen is dat goed. Ik vind het zo fijn dat er iedere dag een nieuw verslag is. ik kijk er steeds naar uit.
  8. Marian van Leeuwe-Holthuijsen:
    28 april 2016
    Weer een leuk stukje. Je hebt schrijvers talent.! Weet het reisverslag smeuïg te brengen. Kunnen jullie in zo'n hotelletje niet om twee los van elkaar staande bedden vragen, dan heb je tenminste een eigen bed. Of is dat voor 1 nacht en een eenvoudig hotel te veel gevraagd ? Wat eten betreft: Stokbrood met daar tussen blaadje sla zalm of brie, stukjes ei, tomaat.Kortom broodje gezond. Heerlijk.!! Je moet dan wel een plank en mes bij je hebben of kant en klaar kopen da's nog makkelijker. Maar hoe kom je aan zalm,brie sla, tomaat. Heb geen idee of jullie op je reis een supermarkt tegenkomen in de dorpjes waar jullie langs komen. Goede reis verder voor straks in de Pyreneeën.!!!!
  9. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    28 april 2016
    Het pelgrimsgevoel begint aardig vorm te krijgen. Succes. Anneke Gerrits.
  10. Loek Sinselmeijer:
    28 april 2016
    Het wordt nu serieus; zowel het pelgrimsgevoel als de fietstocht met de bergen in zicht....
    Hou vol en succes.

Loek en Marian