Dag 29/maandag 9-5-2016

9 mei 2016 - Ponferrada, Spanje

Het was vanmorgen in Astorga wel heel bijzonder dat Harry de eerste was die me feliciteerde met mijn verjaardag. Hij had zelfs nog een cadeautje: een sleutelhanger in de vorm van een klein zakmes met het opschrift Pays Basque. Bijzonder aardige geste!
Om 07.15 uur gingen we in een druilerige regen de stad in op zoek naar een ontbijtgelegenheid.
Gelukkig vonden we dat op onze route. Het ontbijt bestond uit een choco-croissant en een gewoon exemplaar + een kop thee. Veel lucht maar beter dan niets.

Later op de ochtend heb ik mijn verjaardag gevierd in een café in Foncebadón. Koffie/thee met cheesecake was de traktatie voor ons beiden.

Het hoogste punt van onze reis: Cruz de Ferro (1504 m) in Foncebadón; het was daarboven 5 graden met regen, wind en mist. Voor de rekenaars: ca. 500 m hoger dan de hoogste top in de Pyreneeën, met dát verschil dat we vandaag op een wat grotere hoogte begonnen met de klim.
Wat dat Cruz de Ferro betreft: sinds de Keltische tijden is dit een markant punt op de route voor pelgrims. Symbolisch leggen de pelgrims een deel van hun last af door het werpen van een steen op de grote hoop aan de voet van de boomstam met daarop het eenvoudige ijzeren kruis. Ook ik heb daar een steen achtergelaten die ik vanuit Epe had meegenomen.

Daarna volgde een heel snelle afdaling van van ca. 20 km die we in ca. een half uur aflegden waarbij we zo'n 1000 meter in hoogte zakten. Gevaarlijk en het was terecht dat een bergwacht ons en alle andere afdalers waarschuwde voor de risico's, ook al omdat het nog steeds een beetje regende.

Om 16.00 uur kwamen we na 61 km aan in Ponferrada.
We vonden daar de Aubergue San Nicolas de flüe.

Vandaag hoorde ik van Ria wat mijn verjaardagscadeau gaat worden: ze is komende zondag in Santiago de Compostela! Ze komt nl. samen met Harry's vrouw, Ria, naar ons toegevlogen om ons welkom te heten. Geweldig cadeau!

De schema's hier in de aubergue laten zien dat we nu nog een dikke 200 km voor de boeg hebben. Daar hebben we dus meer dan tijd genoeg voor.

Iedereen trouwens van harte bedankt voor de vele felicitaties die ik de hele morgen mijn stuurtasje hoorde binnenkomen!
Dat waren extra steuntjes in de rug!

Vanavond een veel rustiger avond dan normaal op mijn verjaardag ... Maar ja, wij moeten morgen ook vroeg weer op voor een volgende étappe.

1. Derk-Jan Palm:
    9 mei 2016
    Gert van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een heel bijzondere zo in het Spaanse land. Wat geweldig dat jullie vrouwen komen. Wat een heerlijk vooruitzicht ! We vinden jouw verhalen nog steeds heel boeiend en leuk om te lezen. Nog veel succes met de laatste etappes en geniet vooral (en laat ons meegenieten). Warme groeten uit Oene
  2. Maas:
    9 mei 2016
    Ik ben wel blij dat Ria niet Robert ten Brink heeft ingeschakeld. Dan zou het toch weer doorgestoken kaart geweest zijn???
  3. Trudy en Luuk Smelt:
    9 mei 2016
    Deze verjaardag zal je niet meer vergeten! Lijkt me heel bijzonder om samen met je fietsmaat je verjaardag te vieren. Proficiat.
    De vooruitzichten zijn goed op deze dag: nog 200 km en aan het eind van de rit staan de Ria's jullie op te wachten. Wauw.
    Hopelijk knapt het weer nog iets op, dat maakt het laatste traject toch een stuk plezieriger. Succes met de laatste loodjes.
    Voor mij een goed excuus om vanavond het glas te heffen. Proost.
  4. Jan Piet Huijssoon:
    Gert, van harte!
    Iedere keer weer een boeiend verteld verhaal, waarvan ik dagelijks geniet.
    De laatste loodjes blijf ik met veel plezier volgen.
  5. Marian Schuiling:
    10 mei 2016
    Gert, alsnog : proficiat! De laatste loodjes, hopelijk rijden jullie straks een zonnig Santiago binnen! Geniet er van want voor je het weet zit je weer in het vliegtuig naar huis
  6. Henny:
    10 mei 2016
    Wat een leuke verrassing dat de dames Ria jullie komen ophalen.
    Een rustige verjaardag gehad,dus nu maar weer op de pedalen.
    De laaste kilometers. Het gaat vast goedkomen.
    Groeten en succes.
  7. Loek Sinselmeijer:
    10 mei 2016
    Gert, alsnog van harte gefeliciteerd.
    Een bijzonder onderdeel van je pelgrimstocht lijkt me.
    Ben je nu 1 jaar ouder en 5 jaar wijzer vanwege de bezinning, het relativeren, de hele ervaring, het doorzettingsvermogen, enz., enz., enz. ?
    Succes en houd moed, want je weet: de laatste loodjes.....
  8. Tallien:
    10 mei 2016
    Hallo Gert, nu we weer bereikbaar zijn ook van mij van harte. Misschien een tip voor je volgende tocht, een rit naar Rome, en dan romantisch met Ria de stad verkennen. Veel succes en groet aan Ria, Tallien
  9. Ria en Hans Kooij:
    11 mei 2016
    Hallo Gert en Harry. Gert gefeliciteerd met jouw verjaardag. Leuk dat jullie worden opgewacht bij het eindpunt. Hopelijk een beetje beter weer bij de finish. Vanaf vandaag ontslag genomen bij de IDG. Je hebt het mogelijk gevolgd via de Mail berichten. Ik ben er klaar mee. Beiden een fantastische eindspurt. Groetjes vanuit een warm IJsselstein.
    Ria en Hans
  10. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    12 mei 2016
    Alsnog proficiat. Het werd een bijzondere verjaardag daar in het verre Spanje.Bon Camino Anneke Gerrits.