Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
Video’s:

Over ons

Voor de duidelijkheid: dit verslag van de reis is van mijn hand, maar ik maak deze fietstocht naar Santiago de Compostella met mijn fietsmaat Harry.

Waarom begin ik aan deze lange tocht?
Startpunt en einddoel zijn duidelijk en daar tussenin liggen allerlei uitdagingen die we niet helemaal of soms zelfs helemaal niet kunnen overzien.
Dat element van onvoorspelbaarheid trekt me aan, maar ook de fysieke uitdaging.

Hoe houd ik het vol om die ca. 2600 km, dag in dag uit, door weer en wind, te overbruggen? Hoe reageer ik op de mentale dips die zich ook vast zullen aandienen? Op dat soort vragen krijg ik de komende weken zeker een antwoord.

En dat al eeuwenlang duizenden pelgrims mij zijn voorgegaan over die oude wegen door Nederland, België, Frankrijk en Spanje, dát vind ik een mooie gedachte!.

Ik zie uit naar onze reis! De aankomst in Santiago moet geweldig zijn, dat lees en hoor ik overal. Maar de weg er naartoe, dát is waar het echt om gaat!

Over onze reis

We starten op maandag 11 april 2016 in het centrum van de Epe, bij de Grote Kerk. De eerste stop is al tweehonderd meter verder! We gaan nl. bij het gemeentehuis het eerste stempel halen in ons pelgrimspaspoort. En als we daarna het Marktplein afrijden, is onze grote tocht echt begonnen!

De pelgrimsroute vanuit Nederland naar Santiago de Compostella begint van oudsher eigenlijk in Haarlem. Maar wij rijden meteen in zuidelijke richting en we pikken de route op in Breda, vlakbij het station.

We fietsen via de St.Jacobs Fietsroute, samengesteld door Clemens Sweerman. Er zijn nog wat keuzemomenten in de route, bij Antwerpen, Parijs en bij Bordeaux. Die keuzes maken we gedurende tijdens de rit daar naartoe. Op de kaart in dit reisblog heb ik voor het gemak die keuzes al ingevuld om daarmee de route voor belangstellenden inzichtelijk te maken. Omdat ik niet weet wanneer we al die plaatsen aandoen (en er wel een datum ingevuld moet worden), heb ik overal de datum 12 april ingevuld.

Bezochte landen

Wij hebben 15 landen (6%) bezocht:

België, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Italië, Kroatië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Slovenië, Tsjechië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigde Staten, Zwitserland.