Dag 24/woensdag 4-5'2016

4 mei 2016 - Barrios de Colina, Spanje

Mijn ochtendkwelling begon alweer ruim binnen de 10 km vanmorgen. Weer een paar felle klimmen voordat ik er klaar voor was. Maar ja, dat hoort er hier Spanje bij, merk ik

Ons dagelijkse ritueel daarvóór verliep in een iets ander tijdschema.
We werden wakker van vroeg startende lopers en besloten dan ook maar op te staan. Tenslotte sliepen we gisteravond al om 23.00 uur. Vroeg vertrekken blijven we erin houden omdat we dan 's middags ook meer kans hebben op een slaapplek.
Dat betekende dus dat we om 06.45 uur op  fiets zaten en vijf minuten later in een bar-bistro. Ontbijten kon nl. niet in onze auberge.
 Om 07.15 uur gaven we een paar trappen op de pedalen en lieten we Nájera achter ons.

Het beloofde weer een prachtige dag te worden: staalblauwe hemel en een prachtig opkomende zon.
Weer diezelfde kleuren zoals we die gisteren ook zagen.
Om iets voor 10.00 uur zaten we in Sano Domingo de la Calzada aan de koffie.
Over een indrukwekkende brug met 24 bogen die over de rivier de Rio Oja ligt, verlieten we de stad, richting Belorado.
De onafzienbare graanakkers maakten plaats voor een ander landschap, dat van de provincie Burgos. Af en toe wat woestijnachtige hellingen en afgravingen, voor de cementindustrie, meen ik. Lange wegen, zonder schaduw in de felle zon. We kregen het zwaar want de hellingen bleven zich aandienen. Onze bidons raakten snel leeg en in de kleine dorpjes kenden ze helaas geen cafés.

Via Belorado kwamen we in Tosantos waar een kerkje half in de rotswand is uitgehouwen.
We wisten dat we de stad Burgos vandaag niet zouden kunnen bereiken omdat we dan te laat zouden zijn om nog een slaapplek te vinden.
Daarom besloten we om naar een auberge in Barrios de Colina te gaan. Na nóg een lange, pittige klim kwamen we, na 93 km om 16.30 uur aan bij een oud klooster, dat eigenlijk in het gehuchtje San Juan de Ortega ligt.
Precies op tijd want daar hadden ze nog twee bedden voor ons, de laatste twee zelfs.
Een heel bijzondere auberge, in dit klooster uit de 16e eeuw.
Douchen en om 18.00 uur hebben we een korte kerkdienst bijgewoond in de oude Romaanse kerk naast het klooster.
Om 18.30 uur de warme maaltijd, ook in het klooster en daarna zaten we, met allemaal Santiagogagers nog even lekker in de ondergaande zon.

Morgen op weg naar de oude stad Burgos, ca. 25 km verder. Hier willen we morgen wat meer tijd doorbrengen omdat daar veel interessante bezienswaardigheden zijn te vinden.

Vandaag was weer een pittige dag en daarom is het des te plezieriger dat we nu een prima overnachtingsplaats in het klooster hier hebben.

Over de dag van morgen lezen jullie morgenavond meer.

1. Cilia:
    4 mei 2016
    Prachtig verhaal weer. Geniet morgen van een halve rust dag. Doe het vooral kalm aan wij willen nog lang genieten van je mooie vertellingen!
    Hartelijke groet Cilia
  2. Maas:
    4 mei 2016
    "Waarheen pelgrims, waarheen gaat gij-
    't Oog omhoog en hand in hand.
    Over bergen en door dalen...."
    (tekst C.S. Adama van Scheltema, 1920, bundel van Joh. de Heer).

Tja Gert, daar moest ik na jouw reisverhalen even aan denken...
  3. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    4 mei 2016
    Het is kennelijk redelijk druk in de auberges. Niet te laat eindigen,maar gewoon effe 's middags luieren en energie opdoen voor de volgende dag.
    De wandelaars krijgen altijd voorrang.
    Eind komt steeds dichterbij. Een warme groet. Anneke Gerrits-Voet.
  4. Henny:
    4 mei 2016
    Hoi Gert,ondanks bergen en dalen maken jullie nog veel kilometers
    per dag.Ik lees het met plezier.
    Groeten Henny
  5. Hans Borgers:
    Dag Gert,

Verstandig om morgen een time out te plannen in Burgos.
    In de prachtige kathedraal raken jullie vast niet uitgekeken. Denk wel tijdig aan bed, bad en (stok) brood.
    Verder : recht zo die gaat!

groeten, Hans