Dag 13/zaterdag 23-4-2016

23 april 2016 - Melle, Frankrijk

Eerst nog even terugkomen op dat gastvrije onthaal bij Gilles en Babette gisteravond. Babette vertelde dat Gilles eigenlijk de chef de cuisine was, maar wat zij op tafel zette, smaakte voortreffelijk. Ze had spaghetti Bolognaise gemaakt, met daarbij sla, brood en een glaasje wijn. Zoals de Fransen dat gewend zijn, was er kaas na. Drie soorten wel te verstaan. Nou heb ik het niet zo op heel vreemde kaassoorten, maar dit smaakte prima.
Inmiddels was het al wel 22.00 uur geworden. Dus Harry en ik doken al vrij vlot ons bed in.
Om 08.00 uur ontbijt en Babette had toen al een brood gebakken! Prima ontbijt en om 08.45 uur gingen we op weg, richting Poitiers. Die stad hadden we vlot bereikt na zo'n 25 km en omdat het bewolkt en koud was, doken we een koffietent binnen, vlakbij alweer een kathedraal.
Verder op weg kwamen we weer een paar felle klimmetjes op onze weg, maar geen een haalde gelukkig de 10% zoals gisteren wel het geval was.
Vandaag een route over het platteland met onafzienbare velden met bloeiend koolzaad en gerst en bouwland waar de boeren aan het frezen en inzaaien zijn.
De route werd af en toe wel eentonig, onderbroken door kleine dorpjes en gehuchtjes en de wat grotere plaatsen Vivonne, St. Sauvent en Lezay.

We kwamen onderweg vandaag een stenen aanduiding tegen met de melding dat het nog 1457 km was naar Santiago. Dat moet voor de wandelende pelgrims bedoeld zijn omdat die route over een zandpad ging. Wij houden meer van verharde wegen.

De voorspelde regen kwam vandaag niet. Kennelijk fietsen we voor de buien uit of de voorspellingen houden ons niet bij.

Soms is er onderweg onduidelijkheid over de te volgen route. We zetten dan de pro's en contra's voor een bepaalde weg naast elkaar en nemen een beslissing. We laten ons soms leiden door de bekende wet van de "lopende en kwakende eend".
Ook de navigatie biedt geregeld uitkomst wanneer we een onduidelijke reden van de route af raken.

Na 105 km kwamen we om 18.00 uur aan in Melle. In ons routeboek stond een gite vermeld, maar die was telefonisch niet te bereiken. Er toch maar heengereden. Betrof een keurig huisje, maar helaas onbeheerd!
We konden wel naarbinnen.
De gite is van alle gemakken voorzien. Vanavond gaan we nog even bellen met een ander telefoonnummer om melden dat we hier tijdelijk onze intrek hebben genomen.

Een trouwe lezer vraagt of we door Biaritz komen. Dat is niet het geval, Ben, omdat we via Dax en Peyrehorade de Pyreneeën gaan benaderen. Bovendien kunnen we komende dinsdag zeker niet in die contreien zijn, tenzij we besluiten de bus te nemen ... Dus, helaas.

Een andere vaste volger meldt dat hij zijn reacties op mijn reisblog niet ziet verschijnen. Nou, Bert, hoe je het gedaan hebt, weet ik niet, maar je komt deze keer duidelijk door!

Om een vraag over ons avonden van vandaag vóór te zijn: het waren weer eens pizza's.

Waarschijnlijk nemen we morgen een halve rustdag en gaan dan morgenmiddag nog een stukje opschuiven naar het zuiden.
Nu even een wasje doen want dat moet dan morgen weer droog zijn.
Iedereen voor straks: welterusten!

1. Derk-Jan Palm:
    23 april 2016
    Gert, wat een mooie verhalen toch! In onze fantasie fietsen we zo mee :) Wat ik me nog afvroeg: hebben jullie onderweg nog gespreksstof genoeg? Of zijn er stukken dat jullie stilzwijgend doorpeddelen? Je zou altijd nog kunnen gaan zingen ! Groeten vanuit een herfstig Oene (brrr)
  2. Christa:
    24 april 2016
    Hoi Gert,
    Wat leuk om jouw reisverhalen te mogen volgen. Succes!!
    Liefs Christa
  3. Cilia:
    24 april 2016
    Jullie niet gevallen regen komt hier vandaag uit de lucht als hagelstenen. grote bakken vol!
    Al bijna 2 weken onderweg en wat gaat het jullie goed af. Super!! Ga zo door.
    Hartelijke groet,
    Vincent en Cilia