Dag 10/woensdag 20-4-2016

20 april 2016 - Vendôme, Frankrijk

Vanmorgen vertrokken we om 08.30 uur uit de mooie stad Chartres. We moesten ons door nauwelijks straatjes wringen om weer op onze route naar het zuiden te komen.
Ik rij door zo'n straatje en achter me hoor ik een auto steeds driftig gas geven. Vijftig meter verder wordt het straatje wat breder en de auto passeert me. Het rechterraampje gaat open en een keurig gemanicuurde dameshand  komt gebald naar buiten. Er begint een tirade in bijzonder rap Frans. Het getier begint met "merde" en daar eindigt het ook mee. Daartussen klinken volgens mij de meest verschrikkelijke verwensingen. Klaarblijk werd me om nog maar net half negen een aantal allerakelijkste ziektes toegewenst. Madame kon het kennelijk niet opbrengen om even achter me te blijven. Zo begon de dag die uiteindelijk één van de mooiste dagen tot nu toe zou worden. Tien minuten buiten de stad keek ik nog een keer achterom en zag nog net die prachtige kathedraal boven de stad uittorenen. Gewelig mooi tafereel!
Het weer: strakblauwe lucht, fel schijnend zonnetje, rugwind uit het NO  en een overwegend vlakke route door het gebied van de Loire. Vriendelijke, kleine dorpjes op het ene moment, dan weer bijna over de erven van oude boerderijen. Op één van die erven waren een boer en - naar ik zo vermoed - zijn echtgenote een aantal koeien aan het opdrijven naar een hoek van het erf. De boerin, een vinnig, tanig vrouwtje van een jaar of zeventig, zwaaide vervaarlijk met een lange stok. De koeien zagen kans haar te ontwijken en het mensje werd uitzinnig van woede. Ze smeet haar stok op de grond en ze begon haar man uit te schelden met krijsende stem waarbij ze woorden gebruikte die verdacht veel leken op wat ik een paar uur eerder in Chartres naar m'n hoofd kreeg gesmeten. Ik ben maar snel doorgefietst ....
Onze tocht verliep voortreffelijk. Zó voorspoedig dat we na 115 km om 18.00 uur aankwamen in de stad.
Vendôme. Ik had een paar uurder al gebeld voor een slaapplaats en we konden terecht in een complex waar jongeren verblijven die werken in de stad of in de onmiddellijke omtrek. Toeristen kunnen daar niet terecht maar wel pelgrims zoals wij. Voor €30 per persoon krijgen we hier een warme maaltijd, een kamer met eigen douche en morgenvroeg een ontbijt.
Geweldig!
Morgen gaan we op weg naar Tours wat ca. 60 km verderop ligt.
En dan hebben we grofweg een derde deel van onze reis erop zitten. Ik heb nu 980 km op de teller staan, dus morgen gaan we door een toch wel wat magische grens!
Jullie zullen er nog veel over onze belevenissen lezen.

1. Henny:
    21 april 2016
    Prachtige foto, en ...... jawel goed om.
    Groeten Henny
  2. Anton van de burgt:
    21 april 2016
    En ik maar denken dat Franse dames altijd hoffelijk en romantisch zijn! Wel heel erg goed dat jullie er al bijna 1000 km op hebben zitten! Toppie !!
  3. Hans Borgers:
    Dag Gert,

Toen ik gisteravond jouw verslag van woensdag las, jij verslag deed van de 'merde dame' bekroop mij een angstig gevoel. Midden in je betoog dacht ik, nu komt het. Harry is onderuit gereden. Hoor al bijna 48 uur niets meer van hem vanaf zijn reisblogger. Maar gelukkig, dit soort volk woont dus niet alleen in Nederland. Dat lucht op. Schrale troost.
    Gelezen dat je gisteravond je km. teller op 980 zag staan. Vandaag naar Tours, 'slechts' ca 60 km. schrijf je achteloos. Zo om deze tijd staat jullie tellers dus op 1000, proficiat !!!! Ik maak over een kwartiertje € 16,30 over. Mijn eerste sponsoring van Mwanamwenge ging toen over 674 km x € 0.05. Het loopt op deze manier wel aardig in de papieren maar ik krijg vandaag weer AOW en hoef van de Rabo geen overbruggings crediet.
    Als jullie in Compostella aankomen - na 2600 km al dan niet met wat kruimelkilometers - gaat mijn kassa helemaal open. Omdat Mwanamwenge voor de fiscus een ANBI is, gaat dat bij mij een aftrekpost voor de inkomstenbelasting 2016 opleveren van liefst 42%. Liefst € 54,60 doet onze Minister van Financien er bij. Deze aftrekpost geef ik 'vestzak/broekzak' aan jullie Stichting door. Weer € 54,60. Maar wel doorfietsen!
    Deze uitleg is speciaal geschreven voor al die volgers in Nederland e.o.. Hopelijk hiermee een luxe probleem opgelost, maar een luxe probleem is ook een probleem!!
    Vandaag dus Tours, met gisteren en vandaag samen zo'n 175 km. Door twee gedeeld weer ruim 80 per dag. Gaat goed zo.
    Hier schijnt de zon, het wordt een mooie dag, de wind draait morgen naar Noord West, , minstens tot zondag. Er is voor zondag a.s. 10 graden voorspeld. BRRRRRR.
    Iedere 100 km naar het Zuiden stijgt de temperatuur ca. 1 graad. Wij verwarmen ons dan wel aan jullie verslagen, op naar de 1500 Km.
    p.s. Harry moet dan wel ´in de pen´klimmen, en gewoon doorrijden tot aan de streep. citaat Gerrie Kneeteman

groeten
    Hans
  4. Antje:
    21 april 2016
    Wow, jullie liggen lekker op schema! Die eerste krappe 1000 km heb je maar weer mooi in de puut. Het ziet er echt prachtig mooi uit.
  5. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    Ha Gert.
    Gelukkig verstaan we niet alle Franse scheldpartijen. Je kunt ze met een lachend gezicht aanhoren.
    Nog effe doorgaan en jullie zitten bij de Spaanse grens. Houd moed. Anneke Gerrits.
  6. Trudy en Luuk Smelt:
    22 april 2016
    Nou Gert je moet maar zo denken het is wel een nette manier om je ongenoegen te laten blijken, een middelvinger past niet bij zo'n keurige hand en......wees blij dat jij die scheldwoorden en Francais niet kent(er hoort zo'n dingetje aan de c maar die kan ik niet vinden) Geweldig dat jullie al zo ver zijn!!!! Warme groet van ons ook voor Harry uiteraard!