Dag 25/donderdag 5-5-2016

5 mei 2016 - Hontanas, Spanje

Ik werd vanmorgen om 05.30 uur wakker door de vroege lopers. In de halfdonkere kamer zag ik ze als zombies rondstrompelen, in hun rugzakken graaien en hun voeten insmeren en intapen. Dit was de eerste keer dat ik dacht: "Waarom blijf ik niet gewoon nog een uur liggen? Weer dat gedoe met inpakken, fietsen laden en zo".
Ik wist dat dat gevoel over een kwartier voorbij zou zijn, dus vooruit dan maar weer.
In deze auberge was geen ontbijt en dus namen we een stuk van ons overgebleven stokbrood van de vorige dag met was restanten van onze smeerkaas.

En zo zaten we om 06.45 op de fiets. Licht aan want de zon was nog bezig op te komen. Gelukkig eerst redelijk  vlak terrein,  tenminste alles onder Knobbelhoogte (insiders weten dat dit onze lokale heuvel in de buurt van Epe is).

Ik heb het wel vaak over de hellingen, realiseer ik me, maar dat is ook het lastigste van deze reis, dus ja ......
Een paar tips voor het nemen van hellingen:
- geniet nooit van de omgeving tijdens
  het klimmen. Dat leidt maar af. Doe
  dat slechts tijdens de afdaling.
  Geniet tijdens het klimmen alleen
  van het metertje asfalt vóór je. Je
  trekt je als het ware aan dat stukje
  bitumen omhoog. Écht, het werkt!
- kijk tijdens het klimmen niet
  omhoog om te zien waar de top
  is. Dat is nl. altijd verder dan je denkt
  en hoopt. Dus dat demotiveert alleen
  maar.
Ik ben een beginneling maar leer snel!
Nog een laatste mededeling voor fietsers in deze omgeving: de aangekondigde felle klim over 700 m in Castrillo del Valle is inderdaad 14%.

Het vervolg naar Burgos was vlak en was snel te fietsen.
Druk verkeer in Burgos, uitkijken want het was daar net de ochtendspits toen we de stad binnenfietsten.

Om 08.45 uur kwamen we aan bij de beroemde kathedraal.van Burgos, een pracht bouwwerk uit de 13e eeuw.
Natuurlijk hebben we de kathedraal van binnen bekeken ondanks het feit dat daarvoor betaald moest worden.
Om 12,00 uur reden we de stad weer uit nadat we natuurlijk de dagelijkse boodschappen hadden gedaan.

Onze lunch was op een bankje in Villagonzalo. Dat bankje staat aan de de Calle Vincente en wie daar een beetje bekend is, weet dat het daar behoorlijk afloopt.
Toen één van ons tweeën dan ook de zak met sinaasappels uit z'n handen liet glippen, zag je daar het volgende tafereel. De vier vruchten rolden netjes twee aan twee de weg op. De perfecte rondingen van de sinaasappels en de zwaartekracht deden hun werk. 't Is dat Harry, met de plastic zak nog in z'n handen, heel snel reageerde, anders waren ze zo de kruisende voorrangsweg opgerold.

Om 16.30 uur bereikten we na 73 km het plaatsje Hontanas (56 inwoners).
In de Auberge San Guan was nog plek voor ons.
En terwijl ik dit blog tik, liggen de 13 man/vrouw om me heen al in diepe rust.

Morgen is er een nieuwe dag. Jullie lezen er morgen weer over.

1. Dilly:
    5 mei 2016
    Volgens mij wil jij een biertje drinken op je 66e verjaardag op een terras in Santiago de Compostella. Jullie gaan als de sneltrein. Geen bergen te hoog of bankjes te scheef; jullie overwinnen het. Hoe ga jij straks weer een normaal leven leiden na dit avontuur. Ach, ook dat gaat weer lukken. Lekker met jouw Rietje, je kinderen en kleinkinderen. Voor morgen weer een fijne fietsdag toegewenst.
  2. Rikkert:
    6 mei 2016
    En wederom een prachtig verhaal. Wat ik mij afvroeg: in hoeverre hebben jullie al genoten van de Spaanse keuken? Hebben ze daar ook pizza's?
  3. Hans Borgers:
    Dag Gert,

Ik zie op dit moment 'maar 'twee reacties. Daarom : hier is nummer 3.
    Nog steeds - zo lees ik - onverdroten op weg naar Compostella. Ook via de mooie stad Leon? Ook daar staat een knoert van een Kathedraal.
    Jullie zult als je weer in Epe terug bent wel moeten wennen aan de 'GROTE' kerk in Epe.
    Pas toch maar goed op met sinaasappels. De hellingproef? Hier op mijn balkon heb ik het uitgetest. Het werkt bij mij anders, maar . . . het zijn dan ook PERS sinaasappels uit Marocco. Tip: neem i.p.v sinaasappels kromme bananen!
    Vandaag van Hontana's naar . . . .? Lees het vanavond voor het slapen gaan wel welk klooster o.i.d. het vanmiddag geworden is. Zal jullie 'krant'absoluut gaan missen. en . . . wie schrijft die blijft! (fietsen)
    groet , ook aan Harry
  4. 15|10|1938Anneke Gerrits-Voet:
    6 mei 2016
    Zo te lezen krijg ik het gevoel dat klimmen niet je favoriete bezigheid is. Verstand op oneindig en als je boven bent de euforie ervaren dat je het toch maar gehaald hebt! Goed blijven uitkijken met de afdaling en niet constant remmen. Dat zal je allang ontdekt hebben. Geniet van alles om je heen. Bon Camino. Anneke Gerrits-Voet.